Wednesday 6 November 2013

Hamil dan Sendirian: Apa Pilihan Saya? - Bahagian 2

Hamil dan Sendirian: Apa Pilihan Saya? 
[Penerbitan oleh WAO - Pertubuhan Pertolongan Wanita dengan sokongan daripada Malakoff]



Bahagian 2: Mendapat tahu tentang kehamilan


Adakah kitaran haid anda tidak datang baru-baru ini? Merasa mual dan muntah-muntah pada awal pagi? Buah dada anda membengkak? Terasa letih dan kepenatan? Ada melakukan seks dalam tempoh terdekat dan tidak mengamalkan sebarang kaedah perancangan keluarga? Atau telah mengambil ujian kehamilan yang membuktikan kepada anda perkara yang paling anda takuti?

Anda baru sahaja menyedari tentang kehamilan anda, perkara yang sedang terlintas di fikiran anda?

  • Tidak percaya
  • Terkejut.
  • Takut.
  • Cakap-cakap belakang dan pandangan sinis orang-orang di sekeliling.
  • Dipandang tidak bermoral.
  • Dipinggirkan oleh ahli keluarga.
  • Ayah kepada bayi di dalam kandungan anda enggan mengaku mahupun bertanggunggjawab.
  • Merasa kecewa, malu dan mungkin juga merasakan seolah-olah ingin mengambil nyawa sendiri.
  • Merasa keseorangan.
  • Anda takut anda akan dihukum.

Usah takut!

Kehamilan anda boleh jadi mendatangkan kebahagiaan dan juga ketakutan pada masa yang sama. Tetapi anda tidak keseorangan. Perkara yang pertama yang anda perlu buat ialah mendapatkan sokongan dari rakan-rakan dan ahli keluarga. Anda juga boleh mendapatkan nasihat dan kaunselling daripada pelbagai pertubuhan wanita (rujuk ke post X bagi senarai pertubuhan-pertubuhan yang boleh membantu).

Sewaktu Mengandung

Setiap kehamilan akan melalui 3 trimester.

Trimester yang pertama berlangsung selama 3 setengah bulan pertama kehamilan. Sepanjang tempoh ini, anda akan merasa loya dan ingin muntah sepanjang hari, sakit atau ketegangan pada buah dada, serta mengalami kekerapan membuang air kecil yang bertambah. Kebanyakan keguguran
terjadi sewaktu trimester yang pertama, jadi anda perlu lebih prihatin terhadap sebarang perubahan yang abnormal.

Trimester kedua pula sehingga bulan ke-enam dalam kehamilan dan biasanya merupakan peringkat yang paling mudah bagi wanita hamil. Perut anda akan semakin membesar tapi pada masa yang sama anda akan mendapat tenaga anda semula. Rasa loya dan muntah-muntah yang dialami selalunya akan hilang atau berkurangan.

Sewaktu mengalami trimester terakhir, anda mungkin akan merasa lebih sensitif, emosional dan cemas. Peningkatan saiz dan berat bayi dalam rahim pula akan meningkatkan lagi ketidakselesaan, dan menyumbang kepada
simptom seperti pengawalan pundi kencing yang lemah, kekejangan kaki dan sakit belakang yang teruk. Sentiasa mengambil langkah lebih berjaga-jaga. Angkat kaki ke atas sewaktu tidur dan berehat sekiranya kaki anda membengkak.Perbanyakkan tidur, berehat, dan melakukan senaman yang ringan. Memakai kasut yang selesa. Tidur di sebelah kiri anda, untuk melancarkan pengaliran darah. Dan letakkan bantal di antara lutut anda atau di bawah perut anda untuk menambahkan keselesaan.
Sewaktu mengandung, anda sedang makan untuk 2 orang. Oleh itu, makanlah dengan banyak makanan yang berzat seperti sayur-sayuran, buahbuahan, roti berserat tinggi, bijirin dan produk tenusu.
Elakkan daripada meminum minuman berkarbonat kerana ianya boleh menyebabkan kekejangan. Alkohol dan kaffein adalah tidak dibenarkan sama sekali. Cubalah beberapa jenis urutan yang boleh melegakan kaki yang lenguh dan badan yang kepenatan bagi wanita mengandung. Dan sentiasa berbincang dengan doktor anda walau betapa kecil pun kebimbangan anda.
Tahu tak bahawa apabila anda mengandung, suhu badan anda meningkat? Oleh itu, pakai pakaian yang nipis dan selesa untuk menambahkan keselesaan.

No comments:

Post a Comment