Thursday 7 November 2013

Hamil dan Sendirian: Apa Pilihan Saya? - Bahagian 3

Hamil dan Sendirian: Apa Pilihan Saya? 
[Penerbitan oleh WAO - Pertubuhan Pertolongan Wanita dengan sokongan daripada Malakoff]



Bahagian 3: Kekal positif dan menjauhkan diri dari kemurungan

Apa saja faktor-faktor yang membawa anda ke status kehamilan anda adalah tidak penting. Hanya setelah anda mengenalpasti fikiran-fikiran negatif, barulah anda boleh menggantikannya dengan pemikiran yang positif. Berhenti hidup di masa yang lalu. Fokus kepada langkah-langkah positif yang anda boleh ambil mulai sekarang. Masa depan anda masih lagi panjang.

1) Keyakinan diri 
Jangan lupa, “anda TIDAK melakukan apa-apa kesalahan. Walau apa sekalipun yang dikatakan oleh orang lain, usah khuatir. Anda tidak boleh didakwa atau dikenakan tindakan undang-undang kerana mengandung”
2) Memperbaiki masa lalu 
Anda boleh mencuba untuk memperbaiki mana-mana hubungan yang telah terputus atau yang berhadapan dengan masalah. Tapi anda juga harus bersedia untuk berhadapan dengan kemungkinan bahawa niat baik anda tidak akan dihiraukan dan ditolak. Sekurang-kurangnya, anda boleh mendapatkan keyakinan dan kepuasan bahawa anda telah mencuba yang terbaik.
3) Realisasi 
Ini merupakan perubahan yang besar di dalam hidup anda. Umpama kata orang, kasih ibu melimpah dari saat ibu itu membelai anaknya di dalam pangkuannya. Tapi bagi kebanyakan ibu, perasaan itu bermula dari saat anak itu masih lagi di dalam kandungan.
4) Menerima bantuan
Usah takut untuk mendapatkan bantuan, baik dari ahli keluarga, mahupun pelbagai pertubuhan dan organisasi sokongan yang sedia membantu. Pada mulanya, anda mungkin merasa segan ataupun malu, namun setelah masa berlalu, anda akan mula merasa tenang, selesa dan juga berterima kasih di atas pertolongan yang diterima.
5) Anda boleh melakukannya!
Ramai wanita yang telah berhadapan dengan situasi yang sama seperti anda, dan kembali muncul lebih kuat dari sebelumnya.

Pada satu malam, saya sedang menonton sebuah perlawanan bola sepak di tv.Sebuah iklan ditayangkan dan iklan itu menceritakan tentang kegembiraan yang dirasai apabila menjadi seorang ayah. Saya tersungkur dan menangis. Mulai saat itu saya memutuskan untuk bertanggungjawab ke atas anak saya. – Tidak bernama

No comments:

Post a Comment