Friday 8 November 2013

Hamil dan Sendirian: Apa Pilihan Saya? - Bahagian 4

Hamil dan Sendirian: Apa Pilihan Saya? 
[Penerbitan oleh WAO - Pertubuhan Pertolongan Wanita dengan sokongan daripada Malakoff]



Bahagian 4: Merancang dan memulakan persiapan kelahiran

Berikut merupakan beberapa langkah yang boleh anda ambil untuk memastikan bahawa anda sudah bersiap-sedia untuk kelahiran anak:

• Kerap mendapatkan pemeriksaan prenatal
Wanita mengandung adalah dinasihatkan untuk menjalankan pemeriksaan setiap 2 minggu sekiranya sudah 7 bulan mengandung, dan setiap 1 minggu sekiranya sudah memasuki 8 bulan. Pemeriksaan ini amatlah penting kerana ianya boleh menyelamatkan nyawa anda dan bayi di dalam kandungan
sekiranya terdapat sebarang komplikasi. Pemeriksaan prenatal dan postnatal
boleh didapati secara PERCUMA di semua klinik kerajaan tanpa mengambil kira status perkahwinan anda. Oleh itu, jangan takut untuk mendapatkan pemeriksaan.


• Rancang dimana anda akan melahirkan anak

SETIAP wanita berhak untuk melahirkan anak di hospital kerajaan pada kos yang minimal. Namun begitu, sesetengah hospital memerlukan pembayaran deposit, dan sesetengah pula tidak.

• Merancang masa depan

Membuat perancangan masa hadapan bagi anda dan juga bayi anda. Anda perlu menentukan samada anda ingin membesarkan bayi ini, atau memberikannya untuk diambil sebagai anak angkat.

• Mendapatkan sokongan

Adalah amat penting untuk anda dikelilingi oleh orang-orang yang anda sayangi yang turut mengambil berat dan menyayangi diri anda. Jangan merasa segan untuk menerima bantuan samada dari segi kewangan, emosional, atau
dalam apa-apa bentuk bantuan sekalipun.


• Rancang kewangan anda

Wang merupakan aspek yang amat penting. Jangan lupa, anda akan menanggung perbelanjaan untuk 2 orang tidak lama lagi. 

No comments:

Post a Comment